Onveilige situaties Overstort blijven voortbestaan

13 januari 2022

Onveilige situaties Overstort blijven voortbestaan

De straat Overstort in Grootebroek is nog altijd niet aangepast. Jaren van strijd beweegt de lokale politiek niet om voor de bewoners en diens veiligheid op te komen. Het opgerichte ‘Actiecomité 30 is zat’ wordt in al die jaren niet serieus genomen en wordt wederom door een wethouder met een kluitje in het riet gestuurd. “Zo ga je toch niet met je inwoners om? Met zeer eenvoudige ingrepen is de straat veilig te maken, maar de problemen worden alsmaar gebagatelliseerd”, aldus de woordvoerder van het comité.

De straat is al jaren onveilig en dat zal niet vanzelf oplossen. Sterker nog, het wordt alleen maar drukker en het aantal onveilige situaties nemen alleen maar toe. Al ruim acht jaar trekken buurtbewoners bij de gemeente aan de bel. Ze worden telkens afgewimpeld. Daarom hebben enkele buren zich verenigd in het actiecomité. En dat actiecomité heeft al flink van zich laten horen, zowel in de buurt als tegenover de gemeenteraad. Tot dusver tevergeefs, want de politici verroeren zich nauwelijks en dat terwijl de ambtenarij eerder aangaf dat de eenvoudige aanpassingen prima meegenomen konden worden bij het vaststellen van het gemeentelijk verkeersplan. Eén partij stuurde uiteindelijk vanachter de coulissen de eigen wethouder, die op haar beurt de problemen probeert de bagatelliseren. Er was een klein lichtpuntje in dat gesprek: Volgens haar zouden namelijk de kleine, goedkope aanpassingen in het uitvoeringsplan passen, dat volgt op het inmiddels vastgestelde gemeentelijke verkeersplan. Maar het is en blijft onduidelijk wanneer dat plan er ligt en over hoeveel maanden de eerste schop de grond in zal gaan. Het actiecomité verwacht dus vanuit het College van B & W of de raadsleden nog helemaal niets. De bewoners zijn op zijn zachtst gezegd helemaal niet blij met deze zogenaamde toezegging van de wethouder.

“De wethouder houdt zich nu al niet aan de belofte in contact te blijven”, aldus de woordvoerder van het comité, Ingrid Peerdeman. “Moet er eerst een ernstig ongeluk gebeuren? De SP steunt ons al jaren in onze strijd, dus hopelijk komen zij straks in de gemeenteraad en zorgen zij ervoor dat de straat veiliger wordt en later als 30km-zone wordt ingericht”. Het comité wordt moedeloos van de houding van de lokale politici, maar houdt hoop en blijft strijdbaar voor alle buurtbewoners en de kinderen uit de omliggende buurten”.

In het nieuws:

NH Media, 12 januari jl.: "Verkeerssituatie Overstort volgens actiecomité nog altijd een probleem: "Ik blijf strijdbaar"

Weeff Radio, 12 januari jl.: "Verkeerssituatie Overstort volgens actiecomité nog altijd een probleem: “Ik blijf strijdbaar”

Noord-Hollands Dagblad, 9 oktober 2021: "’We pikken het niet’. Buurtbewoners Overstort in Grootebroek opnieuw in actie voor verkeersveiligheid. ’Gemeente moet ons serieus nemen’"

Noord-Hollands Dagblad, 24 juni 2021: "Doe-het-zelf zebrapad met spuitbussen: bewoners Overstort eisen veiligheid"

Eerdere artikelen hierover op deze site:

SP Stede Broec, 14 oktober 2021: “Actiecomité biedt zwartboek Overstort aan: “Gemeente, maak onze straat veiliger”

SP Stede Broec, 25 juni 2021: “Buren nemen heft in eigen hand voor een veilige buurt”