WINST: De Grootebroekse straat Overstort wordt eindelijk aangepakt!

3 juli 2023

WINST: De Grootebroekse straat Overstort wordt eindelijk aangepakt!

Bewoners van de straat Overstort in Grootebroek doen al ruim tien jaar beklag over de verkeersveiligheid in hun straat. “Het is een zeer kinderrijke buurt met ook veel ouderen, maar het is hier in het verkeer erg gevaarlijk”, aldus bewoonster Ingrid Peerdeman. Na jaren strijd heeft gemeente eindelijk aangegeven dat de straat wordt aangepakt. Het SP Regiojournaal ging daarom bij Ingrid op bezoek.

“De gemeente Stede Broec wimpelde ons stuk-voor-stuk af. We moesten ‘zelf maar oppassen in het verkeer’, was een veelgehoorde reactie van de gemeente. Pas toen we gezamenlijk optrokken in het ‘Actiecomité 30 is zat’, kwam de gemeente in actie en nam ons uiteindelijk toch maar serieus”, aldus Peerdeman. Bewoners geven massaal aan dat de straat steeds gevaarlijker wordt en vormden een zwartboek. Hierin staat beschreven wat de problemen zijn en hoe alle bewoners zélf denken dat ze kunnen worden aangepakt. Met enkele minimale middelen zouden de grootste knelpunten al een stuk veiliger zijn. De gemeente besloot uiteindelijk om héél de straat aan te pakken. Daar is deze bewonersgroep natuurlijk erg blij mee. De hele buurt ligt namelijk in een 30 km-zone. Maar de grootste verkeersader Overstort is niet als zodanig ingericht, waardoor het zeer onoverzichtelijk is en automobilisten standaard veel te hard rijden.

Ook de SP is natuurlijk heel erg blij met de behaalde resultaten. Deze dappere buurtbewoners komen op voor de belangen van heel hun buurt én van alle andere mensen die van deze straat gebruikmaken. De gemeente zal dit jaar of volgend jaar de eerste schop in de grond zetten. Ingrid Peerdeman tot slot: “Ik ben pas écht blij als het daadwerkelijk klaar is. Want dan kan ik pas echt zeggen of het veiliger is geworden”.

In dit journaal is te zien hoe buren in Grootebroek in de bres springen om de straat Overstort veiliger te maken. Dankzij hun inzet wordt deze straat na jaren strijd eindelijk aangepakt. Bekijk het hele interview met Ingrid hieronder!