Openbare ruimte

3 juli 2023

WINST: De Grootebroekse straat Overstort wordt eindelijk aangepakt!

Bewoners van de straat Overstort in Grootebroek doen al ruim tien jaar beklag over de verkeersveiligheid in hun straat. “Het is een zeer kinderrijke buurt met ook veel ouderen, maar het is hier in het verkeer erg gevaarlijk”, aldus bewoonster Ingrid Peerdeman. Na jaren strijd heeft gemeente eindelijk aangegeven dat de straat wordt aangepakt. Het SP Regiojournaal ging daarom bij Ingrid op bezoek.

7 februari 2023

“Investeer in het stads- en streekvervoer!”

Foto: Rigo Wijdoogen / SP

In Noord-Holland is het openbaar vervoer op veel plaatsen verschraald of verdwenen. De coronacrisis heeft hier negatief aan bijgedragen: het aantal reizigers liep schrikbarend terug. Volgens de vervoerders zouden de problemen in het openbaar vervoer tot eind 2023 nog meevallen, maar niets is minder waar. Uit een eigen steekproef van de SP en uit de verhalen van stakende buschauffeurs blijkt dat reizigers juist steeds vaker bij haltes verstoken blijven. De provincie – en voornamelijk Gedeputeerde Olthof (PvdA) – wil verdere verslechtering van reguliere openbaar vervoer, met deelauto’s (vrijwilligers) belbussen en andere manieren om het OV-aanbod te verschralen. Wat de SP betreft wordt er juist flink in het openbaar vervoer geïnvesteerd, met een goede cao voor chauffeurs en tegen een betaalbare prijs.

15 augustus 2022

SP op IVN-excursie in het Streekbos

Op de zonovergoten ochtend van 14 augustus ging SP Stede Broec op ‘safari’ door het Streekbos. Na een aardige wandeling door het gebied – en het schitterende Eco Project – ging de SP in gesprek met enkele bestuurders van IVN West-Friesland. Het werd een mooie en leerzame dag.

16 maart 2022

Vrouwen, gebruik jullie stemrecht!

Het is 14 Maart, 19.30 en de zaal vult zich. De Vrouwen van Nu nodigen de politieke partijen uit tot een spannend debat. Monique Vogel onze lijsttrekker, natuurlijk in het rood, is er klaar voor! Regels worden uitgelegd, elkaar met respect benaderen, ten slotte zijn we vrouwen. Natuurlijk mag de blik terug in de geschiedenis van de vrouw en de politiek niet missen. Het blijft verbazingwekkend om te horen hoe zeer onze voormoeders voor een plek in de toen nog mannelijke gemeenteraad/ politiek moesten vechten. Dus de onmiskenbare boodschap wordt gelijk meegegeven: vrouwen gebruikt jullie stemrecht!

24 februari 2022

Samen voor verkeer en vervoer – Stem SP

Foto: Jacco Graaf / SP

Het verkeer in Stede Broec houdt velen bezig; dat is ook logisch, want iedereen maakt er dagelijks gebruik van. Aangezien het steeds drukker wordt, is het genoodzaakt om hier de juiste aandacht aan te geven. Bewonersgroepen komen voor zichzelf op als het gaat om hun buurt, maar worden door de gemeente almaar met een kluitje in het riet gestuurd. Kandidaat raadslid Jacco Graaf: “Als bewoners voor zichzelf opkomen, dan kunnen we dat natuurlijk niet negeren en moeten we met ze meegaan in die strijd.”