Nationale Herdenking en onze vrijheid

6 mei 2022

Nationale Herdenking en onze vrijheid

Foto: SP / SP

Op 4 mei stond Nederland stil bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesoperaties daarna. SP Stede Broec legde daarom een bloemstuk neer bij het oorlogsmonument. Op 5 mei vierden we wederom onze vrijheid.

SP-fractievoorzitter Monique de Vogel heeft er woorden voor:

‘Zolang ik jouw naam noem, ben je niet gestorven. Laat het niet voor niets zijn dat je niet meer bij me bent’

Dat vrijheid geen vanzelfsprekendheid is, merkten we ruim een maand geleden toen we mensen zoals jij en ik in grote stromen zagen vluchten. De dreiging voelde ineens levensecht en we begonnen ons af te vragen: ‘wat als?’

Aan oorlog wordt veel geld verdiend. Deze kapitale wapenindustrie heeft zoveel macht dat je geneigd zou zijn te denken dat niemand er ook maar enige invloed op heeft. En toch… Vrijheid is het beroep op ons moreel kompas. De verantwoordelijkheid om tolerantie niet alleen uit te spreken maar ook en vooral te doen. Luisteren en begrijpen, zoeken naar overeenkomsten en niet inzoomen op de verschillen.

Vrijheid is wat we moeten koesteren. Het vraagt om een lange adem om tegen de wapenindustrie te knokken, maar een ander mens is vaak dichterbij dan je denkt.

Hieronder staan een aantal foto’s en een video van de Nationale Herdenking op het Streekplein in Stede Broec.

Elke maandag, zolang de oorlog duurt, wordt er in Amsterdam een vredesactie gehouden. Wees welkom. Lees er meer over via ‘Stop de oorlog’.