SP-leden schrijven massaal om onterechte gevangenen vrij te krijgen

25 januari 2022

SP-leden schrijven massaal om onterechte gevangenen vrij te krijgen

Foto: Eveline van Lingen / SP

Tijdens de jaarlijkse schrijfactie ‘Write for Rights’ in West-Friesland, wordt aan SP-leden en sympathisanten gevraagd om brieven te schrijven. We zorgen er op deze manier samen voor dat onterechte gevangenen vrij worden gepleit. In totaal zijn er dit jaar ruim dertig kaarten aan gevangenen en 163 brieven aan autoriteiten geschreven. Wederom een record!

Eén van de organisatoren van deze actie: “Wereldwijd voert Amnesty actie voor ‘vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid’. Onze eigen schrijfactie viel bijna in de soep, vanwege de oprukkende pandemie. De bijeenkomst in Het Postkantoor kon in november namelijk niet doorgaan. Dat hield ons echter niet tegen om met deze belangrijke actie door te gaan. De schrijvers uit Stede Broec, Enkhuizen en Hoorn kregen van ons hun briefpakket thuisgestuurd, waardoor men individueel aan de slag kon gaan. Dat gebeurde massaal. We zijn dan ook enorm blij met het behaalde resultaat.” Eind december is door de organisatoren alles op land gesorteerd, bij elkaar opgeteld en naar het kantoor van Amnesty in Amsterdam gestuurd. Ook dit jaar heeft Amnesty er een hele kluif aan: er liggen namelijk weer honderdduizenden brieven om verstuurd te worden.

Foto: Loes Ziekman / SP
Heeft u zelf niet mee kunnen doen aan de schrijfactie, maar wilt u toch aan de slag? Meld u dan via deze link aan voor maandelijkse brieven en petities. Het schrijven kan namelijk ook vanachter uw computer. Door uw en onze brieven worden regelmatig gevangenen of vervolgde activisten vrijgelaten of wordt hun rechtszaak herzien. Kortom, schrijven heeft zin!